19.7.2010

HOW TO#2: Kytkin

Omasta mielestäni yks tärkeimpiä juttuja stunttipyörässä on kytkin ja sen hipostelu. Jos kytkin on kunnossa jaksat reenata vaikka kolme tuntia putkeen ilman tauon taukoa(tietysti hyppimällä ympäri pyörää puutuu muitakin paikkoja, mutta tuollaista perus ajoa siis).

Ihan ensimmäisenä F4sen omistaja heittää sen koko orkkis kytkinrungon huitan vittuun. 636:sessa on ihan toimiva orkkisrunko ja itsellänihän on hondassa sellainen. Sitä olen itse keventänyt moosen keventäjällä. Muita kevennyskeinoja on keventävä hipo kahva, Righteous stunt metal tekee myös vastaavaa palikkaa, tai halvin keino on jatkaa kytkin"vartta" näin.

Nyt sulla on siis kevyt kytkin. Seuraavaksi katkaiset kytkin kahvaa jos päädyit orkki kahvan käyttöön. Itse teen homman aina niin että otan n19mm lenkki avaimen käteen, työnnän kahvan lenkki päästä läpi ja väännän sillä sopivasta kohtaa kahvan poikki, näin saat samalla mukavan pikku taivutuksen juuri siihen kahvan loppuun. Jos et ole tehnyt aiemmin tätä, niin katkaise kytkin kahva rälläkällä ja hio siihen pieni nyppy loppuun. itse en suosittele mitään erkka/grippi viritystä kahvoihin, koska ne rikkoo hanskat törkeän nopeesti.

Sitten asettelet kytkinrungon clipariin/stongaan niin että käden ollessa normaalissa asennossa gripillä, kytkin kahvasta saa hyvin kiinni vain etusormella. Asettelusta on hyvä videokin olemassa. Tärkeintä on että pystyt käyttämään vaivatta käppäriä keskisormella ja kytkintä etusormella, ilman että jarrun käyttäminen vaikuttaa kytkimeen ja toisinpäin.

Seuraavaksi työnnät mopon konttiin ja suuntaat spotille hipelöimään sitä kytkintä, rock on!!

1 kommentti:

  1. Ou jes, juuri tällaista how-to -stunttimopon virittelyä on kaivattukin! Tätä lisää!

    VastaaPoista