HOW TO #3: Käppäri
Jaetaan homma erilaisiin stageihin.
Stage1: Käppäri tehdään niin sanotusti samaan piiriin jalkajarrun kanssa. Tarvitset adapterin jolla linjaat käsijarrun jarruletkun jalkajarrun pääsylinteriin säiliön lähdön tilalle näin. Vehkeen ilmaamista helpottaa jos jalkajarrun ja käsijarrun jarruletkut ovat samanlaiset, eli ei teräspunos/orkkis vaan teräspunos/teräspunos. Stage1:ssä käytetään yleensä pääsylinterinä jonkun pyörän orkkis etujarrusylinteriä. Näissä kannattaa valita joku erillisellä säiliöllä oleva sylkkä, ei siis tälläistä vaan tälläinen.
Stage2: Jaetaan käppäri omalle jarrusatulalle ja jalkajarru omalle satulalle, itselläni oli tälläinen viritys kawassa ja toimi ihan OK. Tässä vaiheessa pääsylkkä vaihdetaan peruskahvasta radiaalikahvaan. Hyviä radiaalikahvoja on orkkiksena esim. suht uusissa R1:sissä ja 1000rr hondissa.
Stage3: Nyt vaihdetaan käppärille etujarrupuristin. Taas löytyy ameriikasta fullthrottlelta tai hoheydesignilta palikkaa. Tuota versiota saa ainakin 636:seen ja f4:seen, siihen tarvitset siis myös oikeanpuolen etujarrusatulan f4:sesta, 929:stä tai 954:sesta. Tässä vaiheessa kannattaa jo heivata ne orkkis pääsylinterit helevettihin ja laittaa tilalle jotain hipo kahvaa. Eli siis bremboa, irciä(jam racing), maguraa tai muita ratavehkeissäkin käytettyjä sylintereitä. Kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisimman pienellä sylinterillä(13-16mm) oleva kahva. Jos otat 21mm niin on olemassa riski että käppärissä ei ole minkäänlaista tuntoa vaan kahva on kivikova.
Stage4: Nyt laitetaan sitten radiaali puristinta oikeen isolla kädellä, isompaa jarrulevyä ja hipo kahvaa. Eli 636:seen ainakin löytyy fullthrottleinciltä palikka. Kaksi radiaalisatulaa käppärille ja yksi vakio jalkajarrulle. Samalla voit vaihtaa vielä jalkajarrulle brembon satulan ja force on taattu. Tässä vaiheessa kun satuloissa on nestetilavuutta jo enemmän kuin tarpeeksi, voit laittaa sinne pääsylinteriksi niitä 21mm mörkökahvoja.
Suurimmat stunttikaupat myy valmiita settejä, joissa tulee mukana kaikki tarvittavast osat käppärin rakentamiseen, mutta yleensä ne halvimmat on aivan leluja, eli rakentakaa ennemmin itse se. Ilmaus on aina vähän kinkkistä näissä hommissa, mutta oikeilla työkaluilla, kaverin avulla ja tarvittaessa satulaa pyörittelemällä eri asennoissa, homma kyllä onnistuu. Muistakaa, ei mitään keltasen pörssin litkuja sitten, vaan alan liikkeestä KUNNON jarrunestettä.
Ja muistakaa katkoa ne jarrukahvat niin, ettei kahvan pää ota lipatessa maahan, vituttaa pitemmän päälle ostella pääsylintereitä kokoajan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti